Όταν η General Electric «χρησιμοποιούσε» τον Προμηθέα, ως σύμβολο φωτός, για ημερολόγιο λαμπτήρων της, το 1920!!!Ο Προμηθεύς, του Αμερικανού καλλιτέχνη Maxfield Parrish, 1919.
Όλοι ψωνίζουν από το μεγάλο πολυκατάστημα που λέγεται "Ελληνική Μυθολογία"...Ο Maxfield Parrish (Φιλαδέλφεια, Πενσυλβάνια, ΗΠΑ, 1870-1966), υιός του ζωγράφου Stephen Parrish, εξεκίνησε την σταδιοδρομία του στην ηλικία των 25 ετών, ως εικονογράφος (περιοδικών, διαφημίσεων, αφισών και βιβλίων). Ήταν ήδη ένας αξιοσέβαστος εμπορικός καλλιτέχνης όταν, το 1917, έλαβε μια παραγγελία από την General Electric, για να φιλοτεχνήσει εικόνες ενός ετήσιου ημερολογίου, που θα διαφήμιζε τους ηλεκτρικούς λαμπτήρες της εταιρίας Electric-Edison Mazda. Θέλοντας να πουλήσουν το προϊόν τους ως νέο και καινοτόμο, η General Electric εζήτησε από τον καλλιτέχνη να τονίσει τις πολλές όψεις του φωτός:
Φυσικές, ανθρωπογενείς και φανταστικές. Κατά την διάρκεια των επόμενων 15 ετών, ο Parrish δημιούργησε μια σειρά 17 ζωγραφικών έργων, που απεικόνιζαν την εξέλιξη της ιστορίας του φωτός, η τεράστια δημοτικότητα των οποίων έχρισε τον καλλιτέχνη σε εθνικό εικονογράφο. Μεταξύ 1917-1931, περισσότερα από 20.000.000 αντίγραφα του ημερολογίου αναπαράχθηκαν, σε δύο διαφορετικά μεγέθη και σε τέσσερα διαφορετικά χρώματα. Ο Parrish απολάμβανε να φιλοτεχνεί εικόνες ζωγραφικής για ημερολόγια, επειδή αγάπησε την αμεσότητα και την πανταχού παρουσία αυτών των εικόνων: Πολύ περισσότεροι άνθρωποι θα αποκτούσαν γνώση του έργου του, στα γραφεία, τις τράπεζες και τα καταστήματα, όπου κρεμούσαν συνήθως τα ημερολόγια.
Ο Προμηθέας, ζωγραφισμένος το 1919, και δημοσιευθείς το επόμενο έτος (1920), μεταφράζει οπτικά την ελληνική μυθική ιστορία του Προμηθέα, του Τιτάνα, που έκλεψε την φωτιά από τους θεούς του Ολύμπου και την επαρουσίασε στον πρώιμο άνθρωπο, επιτρέποντας έτσι την εξέλιξη του πολιτισμού και της πολιτιστικής προόδου. Ως αποτέλεσμα αυτής της πράξεως, ο Προμηθέας έγινε προστάτης όλων των επίγειων καλλιτεχνών και στοχαστών, καθώς έφερε «φώτιση» στον κόσμο.
Ο Parrish υπογραμμίζει αυτή την ηρωική πράξη στο παρόν έργο (λάδι σε καμβά). Ο Προμηθέας σε ένα ζεστό χρυσό φως, αποδίδεται στο κλασσικό ελληνικό ύφος, εξιδανικευμένος και νεανικός, επιστρέφοντας θριαμβευτικά στην γη, όπου φέρνει την φλόγα των θεών. Αν και η εικονογραφία της σκηνής είναι, κατά κύριον λόγο, αποτύπωση αρχαίων ελληνικών πηγών, ο Προμηθέας ενσωματώνει χαρακτηριστικά και ποικίλες επιρροές, όπως της προ-Ραφαήλ αισθητικής με την ζωντανή φαντασία του Parrish για να επιτύχει μια μυθική σκηνή…Πίσω από τον πρωταγωνιστή, σε μια μακρινή θέα αποκαλύπτεται ένα μυστηριώδες ορεινό τοπίο.
Τα εκτυφλωτικά δώρα του ήρωα, αποκαλύπτονται στο δραματικό φως του φεγγαριού, πάνω από μια κρυστάλλινη ήρεμη λίμνη. Το βελούδινο μπλε στα μεσάνυχτα ίσως είναι εμπνευσμένο από την Νέα Αγγλία: «Υπάρχει ένα έντονο μπλε στην Νέα Αγγλία», έγραψε κάποτε. «Βάλτε ένα βουνό εδώ, προς τα ανατολικά, σε μια λάμψη ηλιοβασιλέματος, και θα είναι πιο εντυπωσιακό απ’ ό,τι στην Αριζόνα» (βλ. Alma Gilbert, «The Masterworks», Berkeley, Καλιφόρνια, 1992, σελ. 103).
Το παρόν έργο παρουσιάζει μια αξιοσημείωτη φωτεινότητα και καθαρότητα των χρωμάτων που ο Parrish επέτυχε με την ζωγραφική του, που θεωρείται χαρακτηριστικό του ιδιαίτερου στυλ του. Εμφανίζονται πλούσια εφέ χρώματος με εξαιρετική προσοχή στην λεπτομέρεια. Το μοναδικό στυλ και η ζωντανή φαντασία έχουν κάνει τον Parrish να κερδίσει την θέση του ανάμεσα στους πιο διάσημους και αγαπημένους Αμερικανούς εικονογράφους. Συνολικώς, ο Parrish φιλοτέχνησε σχεδόν 900 έργα τέχνης! Ζωγράφιζε μέχρι τα 91 του χρόνια! Είμαι ένας «μηχανικός που αγαπά να ζωγραφίζει», έλεγε για τον εαυτό του…
Ένας πίνακάς του, το «Daybreak» επωλήθη το 2006 για 7.600.000 δολλάρια! Το μεγαλύτερο μέρος του έργου του ευρίσκεται στο National Museum of American Illustration, το οποίο έχει 69 έργα του Parrish. Άλλα έργα του ευρίσκονται στο Hood Museum of Art (Ανόβερο, Νιου Χάμσαϊρ), στο Cornish Colony Museum (Windsor, Βερμόντ) και στο Metropolitan Museum of Art in New York.Το έργο εκτιμάται 1.500.000 ευρώ!
ΠΗΓΕΣ:
Εκθέσεις:
Chadds Ford, Pennsylvania, Brandywine River Museum, Maxfield Parrish, Master of Make-Believe: An Exhibition, June-September 1974, no. 58.San Mateo, California, La Galeria, Maxfield Parrish, 1976.
Windsor, Vermont, The Oaks: Maxfield Parrish Museum, June-August 1978.
Currently Being Exhibited At: Brandywine River Museum, A Date with Art: The Business of Illustrated Calendars, January 25, 2014- May 18, 2014.
Βιβλιογραφία:
Coy Ludwig, Maxfield Parrish, New York, 1973, pp. 126, 137, pl. 37, illustrated in color.
Paul W. Skeeters, Maxfield Parrish: The Early Years, 1893-1930, Secaucus, New Jersey, 1973, p. 71, illustrated in color.
Laurence S. Cutler, Judy Goffman and The American Illustrators Gallery,Maxfield Parrish, London, 1993, p. 69, illustrated in color p. 68.
Alma Gilbert, Maxfield Parrish: The Masterworks, Berkeley, California, 1995, fig. 5.4, pp. 96, 97, 113, illustrated in color p. 101.Laurence S. Cutler, Judy Goffman Cutler and the National Museum of American Illustration, Maxfield Parrish and the American Imagists, Edison, New Jersey, 2004, p. 269, illustrated in color.
0 comments
Δημοσίευση σχολίου